לאחרונה נתקלתי בתופעה מעניינת, מראיינים מבקשים מהמועמדים לתפקיד להגיע עם מכתב ובו הם נדרשים להסביר, מדוע כדאי להעסיק אותם?
בתחושה הראשונית, חוויתי רתיעה, ראשית, מפני שאני סולדת משיווק עצמי (אולי משום, שאני אשת שיווק, ואני מכירה כל כך הרבה דרכים אלגנטיות להעביר את הרעיון של העסק)
ושנית, שאין מנוס מכך בעולם העבודה.
כיצד לכתוב מכתב לשיווק עצמי באופן ישיר מבלי ליפול לגמגומים ולסטיגמות?
אני מגישה לכם מדריך קצרצר, שנולד דווקא בזכות בקשה של בעלי היקר והאהוב.
מכתב לשיווק עצמי ממקד אתכם, ומסייע לספר על עצמכם מבלי ליפול לקלישאות
מחפשי עבודה נדרשים לאורך רוח, הם נאלצים לשלוח מאות קורות חיים, לנסח מכתבי פתיחה אישיים, "לרדוף" אחרי חברות הגיוס וההשמה ולעבור בין 3-4 שלבים עד להודעת הקבלה למשרה.
יש כאלו, שיחוו את התהליך במשך כחצי שנה, יש כאלו, שפחות, אך בכל מקרה ידרשו לשיווק עצמי, שהוא הרבה מעבר ל"מה התכונות הטובות והפחות טובות שלך"?
מכתב לשיווק עצמי ממקד אתכם, ומסייע לספר על עצמכם מבלי ליפול לקלישאות, לגמגם, להרגיש אי נוחות ואפילו להתבלבל. אז ממה מתחילים?
מתחילים מהפרטים היבשים
מתחילים מהפרטים היבשים
השלב הראשון – לרכז את הנתונים היבשים
זה הזמן לרשום את הפרטים היבשים, לדוגמא:
שם: שאול, ארץ לידה: ברזיל, מצב משפחתי: נ+1, מתגורר: במרכז, מקצוע: כלכלן, יכולות טכניות: אקסל ברמה גבוהה, ניתוח נתונים, עבודה עם BIG DATA
תחביבים: נסיעה על אופניים בשעות הערב.
השלב השני – להפוך את הנתונים היבשים לסיפור
אך לפני הכל כדאי לשמור על שפה ידידותית ונגישה ולדבר בגוף ראשון, וכדאי להתחיל עם הפן האישי:
לדוגמא:
הי,
נעים מאוד!
שמי שאול, נולדתי מברזיל, ועליתי לארץ לפני קצת יותר מעשור, אני נשוי לאשה, שהכי מתאימה לי בעולם, ויש לי בן, שהוא קסם אחד גדול.
דוגמא אחרת:
הי שמי שי, נולדתי בישראל ויש לי אזרחות ארגנטינאית, אני נשוי בטוב, ואני אבא לשלוש בנות בוגרות.
בדוגמא של שאול ישנו סיפור על איש צעיר (ניכר מהשפה), שמספר, שאשתו תומכת בו מאוד.
בדוגמא השנייה, מדובר על אדם מבוגר בעשור, שמעיד על כך, שהוא זמין יותר, כי יש לו בנות בוגרות.
את הדברים הללו חשוב לציין, לפעמים אלו בדיוק הנקודות, שימזערו את ההשגות לגביכם.
המשך: תמשיכו לרכך
אני מתגורר ברמת גן כבר 8 שנים, ונהנה מרכיבה על אופניים ממרכז העיר לפארק הירקון.
שאול ממשיך לספר על עצמו ולא על המשרה אליה הוא מועמד, הוא מספר, שיש לו מודעות לבריאות ולאקולוגיה, והוא מעיד על יציבות בכך שבחר להתגורר באותו מקום במשך 8 שנים.
הדבר קריטי במיוחד, כאשר ניתן להסיק על חוסר יציבות מתוך הקורות חיים (מעבר בין תחומי עבודה, קפיצות בין עבודות, "חורים") זו גם הדרך להראות צד אחר שלכם.
עוברים לתכל'ס- למה אני מתאים לכם (ובמילים אחרות, להעיד על היכולות ולא על התכונות)
אני לומד מהר, ומסתגל לכל סגנון עבודה.
לומד מהר- זו יכולת, הסתגלות בכל מקום היא קריטית להישרדות, וחשוב לשלב אותה בכל הצגה עצמית.
אם אני מוצא תהליך ידני, שיכול להיעשות בצורה אוטומטית, אני הראשון, שאתכנן את המערכת בשבילו.
שאול מתמודד על תפקיד בתחום תכנון שרשרת אספקה, זהו תפקיד בכיר, שדורש ידע נרחב ביכולת קריאת נתונים והסקת מסקנות.
שאול מדבר על הנקודה הכואבת ביותר לארגונים- מידע קריטי בזמן אמת.
הוא מספר, במילים אחרות, שאם הארגון יתמוך במהלך של אוטומציה, הוא הראשון, שייקח חלק במשימה. ושימו לב באיזו אלגנטיות זה נאמר!
אני אוהב, שכל הדברים נאמרים "על השולחן", חשוב לי לשמור על שיח פתוח וגם על אווירה טובה
שאול מספר, שהוא איש צוות נהדר, אשר שומר על שיח פתוח, ונעים לעבוד איתו.
טיפ- תיעזרו במינוח "חשוב לי".
בהפסקות הקפה בוודאי תוכלו לראות אותי מציץ באפליקציה של שוק ההון, שם אני בודק אודות מחיר המטבעות.
שאול הוא כלכלן בהכשרתו, אך מה שחשוב הוא: האם הוא כלכלן במהותו!
ולכן הוא בוחר לספר על תחביב, שמצליח להמחיש את ההשכלה (מבלי לדבר עליה באמת)
פשטות היא עיקרון מנחה בהתנהלות חיי, אני יודע, שהדברים הפשוטים ביותר, הם גם הנגישים והקלים לביצוע, ואני חותר להשגתה.
במשא ומתן הדיון מוכרע רק כאשר המניעים הסמויים מקבלים מענה. מהם המניעים הסמויים? כל הנקודות הקריטיות, שיאותתו לארגון, שהוא עשה "עסקה טובה".
איך מזהים את הנקודה הזאת?
בדרך כלל הנקודה הזאת נגלית כבר בהגדרות התפקיד.
בתפקיד, שאליו שאול התמודד ביקשו מתכנן ביקושים בעל ניסיון, מישהו שגם ייצור דוחות מידע להנהלה.
איך הסקנו, שדווקא פשטות היא הערך הסמוי?
א. מתוך היכרות עם התפקיד
ב. מתוך הבנה, שההנהלה לא תעסוק ב"פרטים הקטנים", היא צריכה את "התמונה הגדולה", ובשביל לקבל אותה, צריך תוצר פשוט. כאשר אדם חותר לפשטות, הוא גם יחפש וייצור אותה בכל אפיק אחר בחייו.
כמה דגשים אחרונים לקראת הסוף:
מכתב לשיווק עצמי נמסר, בדרך כלל, במעמד הריאיון, כשלב משני להיכרות, זהו אינו מכתב מקדים בעת שליחת קורות חיים, אך בהחלט ניתן ואפשר ליצור מכתב, שמתייחס לדרישות הרלוונטיות של המשרה (מהלך, שבכל מקרה מומלץ)
אני מזמינה אתכם לפנות אלי כאן, דרך האתר, במייל או בטלפון ולהתייעץ עמי, אשמח כמובן להעניק את שירותי ביצירת מכתב הכנה לראיון וכמובן מכתב הצגה עצמית במחיר הוגן לכל כיס.
לפרטים נוספים: הילה צור שינזי, פלפל-לה שירותי תוכן לעסקים, טלפון: 050-9260882, דואר אלקטרוני: hillaschi@gmail.com